مرصاد

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ (اَبَداً) ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
۲۳ خرداد ۹۸ ، ۱۴:۵۸

حلقه صالحین

طرح تربیتی صالحین چند سال است به صورت گسترده در کشور برگزار می‌شود و گسترده‌ترین طرح بسیج سپاه پاسداران است. این طرح بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم برای تغییر در نظام آموزش فکری اعضای این سازمان اجرا شد. در این طرح اعضا در جلساتی که به شکل حلقه لزوماً گرفته می‌شود، از طریق مشارکت در بحث و سؤال و جواب و ارائه مطلب، روند یادگیری بسیار مؤثرتری را نسبت به کلاس‌های مدرسه در تعلیم مسائل دینی و مهارتی طی می‌کنند.



طرح صالحین، عنوان طرحی است که در مساجد و پایگاه‌های بسیج برگزار می‌شود و در آن گروه‌های جوانان و نوجوانان همسن و سال در یک حلقه در مسجد یا پایگاه گرد هم می‌آیند و یک نفر با عنوان سرگروه حلقه ضمن دوستی و رفاقت با آنان آموزش‌های دینی و تربیتی را در کلام و عمل و رفتار به بچه‌ها انتقال می‌دهد.


طرح صالحین گرچه شباهت‌هایی با دیگر طرح‌های ایدیولوژیک دارد، از لحاظ مدل پیاده‌سازی تفاوت شاخصی با آن‌ها دارد. بر خلاف دیگر طرح‌ها، که در کلاس‌های مدرن و با تدریس معلم به دانش آموزان برگزار می‌شود طرح صالحین بر اساس مدل حوزه علمیه طراحی شده‌است. دانش آموزان حلقه‌های تربیتی مشتمل بر ۱۵ تا ۲۰ نفر تشکیل می‌دهند و جلسات همچون حوزه علمیه برگزار می‌شوند. یک بسیجی یا روحانی بلندپایه از سوی فرمانده بسیج به عنوان مربی انتخاب شده و مسئول تشویق دانش آموزان به شرکت در مباحثات یا سؤال پرسیدن دربارهٔ اسلام یا مسائل جاری می‌شود. از مربی نیز انتظار می‌رود پاسخ‌های قانع‌کننده ای بدهد. متقاضیان مربیگری باید یک برنامه آموزشی فشرده را که طرح صالحین و نیز وظایف طرح‌ریزی شده از سوی نماینده بسیج برای آموزش و تربیت را پوشش می‌دهد بگذراند. شرکت در طرح‌های مثل صالحین لازمه عضویت فعال در بسیج است.

مهمترین هدف طرح صالحین کنترل مؤثر اعضای بسیج است. در واقع بسیجیان از طریق این طرح تحت مراقب کامل مربیانشان قرار می‌گیرند. اعضا علاوه بر شرکت در سمینارها باید در طول هفته با هم‌زمان بگذارنند و در فعالیت‌های گروهی چون دیدار از خانواده شهدا، دیدار قبور شهدا، کوهنوردی و اردو شرکت کنند. مربی مسئولیت دارد رابطه اش را با دانش آموز خارج از پایگاه بسیج حفظ کند و او را در زندگی روزمره اش هدایت و نظارت کند.









نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی